Halaman

Ahad, 9 November 2008

Easy Steps To Draw A Landskap.

Assalamualaikum dan salam perpaduan...atas permintaan beberapa murid, post kali ini saya tunjukkan langkah mudah melukis karya pemandangan menggunakan media paling ringkas dan dibenarkan dalam peperiksaan termasuk SPM iaitu pensel.

Ok, - jenis pensel digunakan ialah 2B sahaja..digalakkan dan lebih bagus lagi jika anda memiliki satu set lengkap dari B hingga 6B. Pastikan mata pensel sentiasa tajam dan dipertajamkan ketika melukis. Cara pegang pensel terpulang mengikut keselesaan individu dan teknik diguna pakai.
1. Melakar secara halus garisan-garisan imej dikehendaki. mulakan dengan garisan horizon yang merentasi kertas. Bahagikan kepada ruang latar, ruang tengah dan ruang hadapan(biasanya akan menjadi subjek fokus) pada kertas lukisan.

2. Masukkan ton (pertengahan) dimulai dengan latar belakang. Peringkat ini seharusnya anda mengawal tekanan pensel anda dengan lembut supaya ton terhasil tidak terlalu gelap untuk latar.

3. Subjek jauh tidak perlu terlalu detail sangat cukup sekadar nampak secara kesamaran. Anda boleh gosokkan menggunakan jari supaya nampak lebih lembut.

4. Teknik reverse drawing digunakan untuk memadam kesan pensel yang lebih atau terkeluar. Lakukannya supaya bahagian tepi subjek kelihatan kemas tanpa outline. (lukisan terbaik dan kemas adalah lukisan yang tiada lagi kelihatan outline-nya sebaliknya terhasil dari bentuk kesan cahaya dan bayang)

5. Imej latar belakang yang telah siap.

6. Proses seterusnya memasukkan ton pada subjek ruangan tengah. Patikan tonnya bertambah gelap sedikit berbanding ruang latar. Kesan jalinan juga sudah boleh dinampakkan pada bahagian ini seperti kesan rumput dan sebagainya.
Kaedah Melukis Pokok
(Sesuai bagi pokok dari pandangan jarak jauh)
7. Lakarkan beberapa gumpalan atau tompokkan daun. Kadar tonnya mengikut arah cahaya yang anda sendiri tetapkan pada keseluruhan lukisan anda.

8. Seterusnya lukiskan bahagian batang pokok bermula dari bawah iaitu dari tebal sehinggalah kepada rantingnya yang semakin mengecil dan halus.

9. Bahagian latar belakang dan tengah yang telah siap. Jangan ambil masa yang terlalu lama untuk menyiapkan peringkat ini terutamanya sewaktu peperiksaan. Budget-kan antara 30 minit hingga sejam sahaja. Lebihan masa yang ada diperuntukkan bagi melukis dan memperincikan subjek utama atau fokus dalam lukisan(mengikut kehendak soalan dipilih).
10. Peringkat seterusnya adalah melakar dan memperincikan subjek utama atau yang paling hadapan sekali. Pada peringkat ini subjek seharusnya dihasilkan dengan lebih teliti dari semua aspek spt. kesan cahaya, jalinan dan bentuk. Gunalah masa dengan bijak dan janganlah tergesa-gesa serta sabar selain bertenang.(pedulikan rakan-rakan lain yg kononnya dah siap tu).
Nah, inilah hasil lukisan yang telah siap. Takdelah hebat sangat bagi tempoh 30 minit untuk saya siapkan tetapi harapan yang lebih tinggi agar method yang saya tunjukkan ini sedikit sebanyak boleh membantu esp. kalian yang akan mengambil kertas 2 P. Seni SPM.

Tiada kejayaan tanpa usaha berterusan. Tiada bakat yang tidak boleh digilap. Asalkan ada dorongan dan minat, pasti apa yang ada inginkan mampu direalisasikan. Untuk post seterusnya nanti saya akan tunjukkan pula teknik catan landskap menggunakan cat air. Untuk kali ini, selamat mencuba dan selamat menduduki SPM dengan cemerlang dan penuh tekad bersemangat. Till then,..cau!

..................................................







Tiada ulasan: