Halaman

Jumaat, 21 November 2008

Contoh Karya Kertas 2 SPM 2008 - Post 02

Pilihan 2:
(sesuai bagi penggemar lukisan "Still-Life").


Bahan digunakan: Pensel 2B sebatang. Lainnya adalah pemadam yang dipotong dadu/atau yang baru dibeli dan Sharpener untuk memastikan pensel sentiasa tajam.

Tips:

Tidak dinafikan, pilihan ini memerlukan anda mempunyai daya analitikal yang bagus dalam pengamatan sesuatu subjek. Saya syorkan kurangkan atau minimakan subjek seperti ditunjukkan pada rajah supaya banyak masa boleh diperuntukkan untuk menampakkan ketelitian. Jika saya(pada tahap sekarang) pilihan soalan ini semestinya akan saya utamakan sebab tidak banyak menggunakan bahan. Tetapi jika difikirkan balik jika saya berada di tahap anda form 5..pilihan ini akan saya elakkan. Bukanlah bermaksud memandang rendah keupayaan pelajar, tetapi secara realistiknya tidak ramai yang mampu fokus dan komited sepenuhnya dalam tempoh yang lama untuk menyiapkan karya sebegini. Terpulanglah pada kalian.

Penggunaan bahan; saya syorkan media kering. Tidak semestinya pensel hitam. warna pensel dengan pilihan warna gelap pun boleh untuk mewujudkan mood berbeza seperti biru gelap, coklat gelap, merah gelap atau mana-mana warna yang tua. Ok, diharap contoh kedua ini bisa membuka minda dan persepsi anda...dalam beberapa jam dari sekarang saya akan post contoh pilihan 3 pula. ok

..............................................

Tiada ulasan: